Volwassenenonderwijs

Transport Job Platform (nl)Transport Job Platform (nl)Transport Job Platform (nl)Transport Job Platform (nl)Transport Job Platform (nl)Transport Job Platform (nl)Transport Job Platform (nl)Transport Job Platform (nl)
CVO Gent 

CVO Panta Rhei de Avondschool Gent

Schoonmeersstraat 26
9000 Gent
Tel : 09/335.22.26
Fax 09/335.22.29
Email : info@avondschool.be
Web Site : http://www.avondschool.be
 
 CVO Temse

CVO Temse

Schoolstraat 17
9140 Temse
Tel : 03/771.33.41
Fax : 03/771.65.83
Email : marc.lamont@cvotemse.be
Web Site : http://www.cvotemse.be
 
 CVO Kortrijk

CVO VIVO Kortrijk  (folder)

Scheutistenlaan 12
8500 Kortrijk
Tel : 056/23.66.62
Fax : 056/25.93.49
Email : info@vivokortrijk.be
Web Site : http://www.vivokortrijk.be
 
 CVO Genk

CVO VLL

Halmstraat 6
3600 Genk
Tel : 089/38.34.22
Fax : 089/84.11.21
Email : info@cvo-vll.net
Web Site : http://www.cvo-vll.be
 
 CVO Antwerpen

SCVO Nijverheidsschool Antwerpen

Grotesteenweg 226
2600 Berchem
Tel : 03/286.82.86
Fax : 03/470.25.51
Email :  ben.walschaerts@sna.be
Web Site : http://www.sna.be
 
 
De opleiding Vrachtwagenchauffeur in het Volwassenenonderwijs : een nieuwe trend! 
 

Wist u dat de opleiding tot Vrachtwagenchauffeur ook in het Volwassenenonderwijs kan gevolgd worden? Zowel werkzoekenden als werknemers kunnen zich voor deze opleiding inschrijven bij een Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO). De opleiding kan op één schooljaar gevolgd worden maar ook gespreid worden over meerdere schooljaren. De lessen worden gegeven op weekavonden en op zaterdagen. De cursisten die slagen, behalen het Rijbewijs CE en de Basiskwalificatie Vakbekwaamheid Groep C. De examens worden afgelegd bij de VDAB. De lesvoertuigen worden gedeeld met een school die de opleiding in het voltijds BSO aanbiedt of met een VDAB Competentiecentrum waar werkzoekenden de opleiding kunnen volgen. Cursisten kunnen onder bepaalde voorwaarden een stuk van de opleidingskost terugbetaald krijgen van het SFTL.

De sector is deze nieuwe piste in het opleidingslandschap zeer genegen omdat zij voor een dubbele meerwaarde zorgt. Enerzijds worden er meer chauffeurs opgeleid voor intrede in de sector. Anderzijds verhoogt het rendement van de dure lesvoertuigen die de sector ter beschikking van de opleidingsverstrekkers stelt aanzienlijk omwille van het dubbel gebruik.

De pionier van de opleiding Vrachtwagenchauffeur in het Volwassenenonderwijs was het CVO VIVO uit Kortrijk, dat lange tijd als enig CVO deze opleiding organiseerde. Recent kwamen er 4 CVO’s bij: het CVO VLL uit Genk, het Stedelijk CVO Nijverheidsschool Antwerpen, het CVO Panta Rhei de Avondschool uit Gent en het CVO Temse.

Hieronder volgt een interview met een oud-cursiste van CVO VIVO Kortrijk bij wijze van impressie.

V: U koos als meisje voor een opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Hebt u daar bewust voor gekozen?

A: Jazeker. Het reilen en zeilen van een vrachtwagenchauffeur is me met de paplepel ingegeven. Mijn vader is vrachtwagenchauffeur en van kleins af mocht ik in de vakanties met hem meerijden. De interesse in de sector is met de tijd alleen maar gegroeid. Toch was de definitieve keuze voor het beroep niet zo evident, ik twijfelde lang.Terwijl veel van mijn leeftijdsgenoten perfect wisten waarvoor ze zouden kiezen, kon ik niet beslissen. Uiteindelijk heb ik dan toch de knoop doorgehakt.

V: Dus de interesse voor het beroep is er al altijd geweest? Sprak een baan van 9 tot 5 je dan niet aan?

A: Neen, ik ben graag onder de mensen. En het beroep van vrachtwagenchauffeur is daarbij mijn eerste keuze.

V: De opleiding tot vrachtwagenchauffeur heb je dan uiteindelijk afgewerkt in het volwassenenonderwijs. Dit betekent ’s avonds tijdens de week theorie en op zaterdag praktijklessen rijtechniek. Hoe beviel jou die formule?

A: Aanvankelijk viel de opleiding qua intensiteit vrij goed mee. Maar na verloop van tijd begon dit toch door te wegen. Per slot van rekening kom je 3 avonden per week niet voor 22u thuis. Zeker na een hele dag werken kan dat tellen. Inhoudelijk stak de opleiding goed in elkaar. De leerkrachten zijn vakbekwaam, stipt en boden zeker voldoende ondersteuning. Ideaal is ook dat men in CVO VIVO voor het praktijkgedeelte kleine groepen hanteert van maximaal 4 cursisten. Ikzelf maakte deel uit van een groep van 3 cursisten en zo kreeg ik nog meer oefenmomenten. De leerkrachten beantwoordden met de nodige kennis van zaken onze vragen en dit zowel voor, tijdens als na de lessen. Op zaterdag rijden vergt een serieuze tijdsinvestering. Met andere woorden, voldoende motivatie is zeker belangrijk.

V: Wat vond je van de kostprijs van deze opleiding tot vrachtwagenchauffeur binnen het volwassenenonderwijs?

A: Sowieso is een opleiding tot vrachtwagenchauffeur niet goedkoop. In vergelijking met andere opleidingsvormen valt de kostprijs echter goed mee. Ik maakte geen gebruik van opleidingscheques of andere tegemoetkomingen, waarvoor deze opleiding nochtans in aanmerking komt.

V: Heb je al zicht op werk in de sector?

A: Jazeker. Ik ga aan de slag in het bedrijf van mijn vader, een bedrijf gespecialiseerd in de productie van spaanderplaten.

banner Paycover